Kaupunginvaltuutettumme Kristian Sarvi piti ryhmäpuheenvuoron Kisakallion kumppanuussopimuksesta.
Arvoisa puheenjohtaja ja valtuutetut
Tähän hankkeeseen lähteminen on kyseenalaista. Olemme laatineet talouden tasapainottamista varten leikkauslistoja ja toteutamme niitä edelleen, ja nyt olemme valmiita sijoittamaan hankkeeseen, joka ei palvele kuin pientä osaa kuntalaisista.
Onko Lohja-Areenan rakentamisen rahoittaminen Lohjan kaupungin ydintoimintaa? Onko Lohjan kaupunki valmiina jakamaan yritystukea muillekin yrityksille, jos vain ymmärtävät ehdottaa kaupungille osakkuutta? Esimerkiksi vetovoimaisia ratsastusmaneesi-tarpeita löytyy varmasti. Tasapuolisuuden nimissä, jos tähän hankkeeseen ryhdytään, on muitakin harrastuspalveluita tuottavia yrityksiä kohdeltava yhdenmukaisesti.
Taannoin paikallislehdessä surkuteltiin, kuinka Järnefeltin koulun liikuntahallin kustannusarvio on liki tuplaantunut, ja hankkeen eteneminen on luvattoman hidasta. Kallistuneista tärkeistä kouluhankkeista huolimatta, rahaa löytyy nyt uuteen Areena-projektiin ohi talousarvion. Todellisuudessa rahaa ei löydy, vaan lainaa meidän on otettava tähänkin, ja se ei ole tässä korkotilanteessa järkevää. Ensin pitää hoitaa olemassa olevat kiinteistöt ja liikuntapaikat kuntoon, myös reuna-alueilla, mainittakoon vaikka luvattu katsomo Nummen urheilukentälle.
Lohjan kaupungilla on ilman tätä hanketta jo todella mittava investointiohjelma lähivuosille, yli 100 milj.€. Muun muassa Neidonkeidas ja mahdollisesti jäähalli, jotka ovat akuutteja tärkeitä kohteita. Ne ovat paremmin kuntalaisten saavutettavissa verrattuna Kisakallion sijaintiin.
Hanketta kehuttiin valtuustoinfossa mm. Koululaisten ja varhaiskasvatuksen käytöllä, mutta miten se voi onnistua, kun kaupungin vuorot ovat prime-time aikaan eli illalla, kun koulut ovat jo päättyneet? Kuljetus Kisakallioon askarruttaa, kun tälläkään hetkellä rahat eivät tahdo riittää edes kaikkien koululaisten kuljettamiseen uimahallille.
Karnaistentie ei nykyisessä muodossaan kestä Areenan tuomaa liikenteen lisäystä. Kuka maksaa tien perusparannuksen ja leventämisen? Vai saammeko yhdelle tielle Lohjalla tehokkaan joukkoliikenteen? Mietityttääpä sekin, että liikennejärjestelyjä ollaan jo suunnittelemassa (lautakunnassa?), ennen valtuuston päätöstä halli-hankkeesta.
Olemme tänään päättämässä asiasta vain sopimusluonnoksen ja erittäin kummallisen materiaalin pohjalta. Eikö valtuutetut ole aidon sopimuksen ja asianmukaisen liiketoimintasuunnitelmien arvoisia? Voimmeko me todella tehdä päätöstä puolivalmiilla sopimuksella ilman nimiä ja vain hyvän lupauksella? Hanke on voi vaikuttaa hyvälta, mutta ei sitä voi tehdä kaupungin rahalla.
Keskustan valtuustoryhmä ei kannata osakassopimuksen hyväksymistä.